Sauna

Na  een bezoek aan onze privé-sauna voelt u zich als herboren. U kunt heerlijk relaxen in alle rust. Het is zelfs mogelijk om de sauna te combineren met één van onze arrangementen.

Wij bieden bij de sauna de volgende faciliteiten: omkleedruimte, toilet, douches, stortdouches, voetenbad, infrarood sauna, Finse sauna, jacuzzi, dompelbad, een afgesloten tuin, relax bedden en een minibar met een zitje.

Wij draaien rustige muziek op de achtergrond. Het is eventueel mogelijk om eigen muziek mee te nemen.

Steeds meer mensen gaan naar de sauna. Maar niet iedereen is precies op de hoogte hoe het precies in zijn werk gaat. En dat is eigenlijk zonde. Want alleen wanneer je de juiste rituelen aanhoudt, kan je optimaal genieten van de weldaad van sauna. In de sauna wordt gebruik gemaakt van een routing.  Hierbij staat hygiëne hoog in het  vaandel. Je begint dus altijd met een douche met zeep en eventueel een scrub. Daarna droog je je goed af (als het lichaam al vochtig is, wordt het moeilijker om te transpireren en kan het lichaam minder goed de warmte kwijt). Je vervolgt de routing met een voetenbad en daarna ga je de sauna in. Het is daarbij altijd belangrijk om naar het lichaam te luisteren. Gemiddeld ga je 10 à 15 minuten in de sauna. Vind je het na 5 minuten goed geweest dan ga je de sauna uit!

 In de sauna ga je op een handdoek zitten of liggen. Zorg er wel voor dat je de laatste minuten gaat zitten om duizeligheid te voorkómen. Na de sauna ga je lekker naar buiten om nieuwe zuurstof op te doen. Daarna ga je verder koelen, bijvoorbeeld met een waterslang. Het is hierbij belangrijk dat je begint bij de voeten en langzaam naar boven (naar het hart) toewerkt. En vergeet niet het hoofd te koelen. Eventueel kan de liefhebber ook gebruik maken van een dompelbad. Na het koelen moet je de doorbloeding weer even stimuleren en dat doe je door een voetenbad te nemen. Daarna is het tijd om je af te drogen en even heerlijk te gaan relaxen. Uiteraard is het belangrijk om wat  te drinken. Water en vruchtensappen zijn het beste om de vochttekorten weer aan te vullen. Neem je tijd om  te relaxen en start daarna de volgende saunafase. Je bepaalt zelf wat je prettig vindt en hoeveel rondes je maakt. Sauna is ontspannend en tegelijkertijd goed voor je weerstand.

Sauna is geen wondermiddel, maar vaak een hulpmiddel.

*Sauna en diabetes

Veel diabetici hebben een verhoogde kans op ader verkalking. Door regelmatig naar de sauna te gaan, blijven (of worden) de bloedvaten en aders soepeler, wordt de conditie beter en vermindert de kans op aderverkalking.

*Sauna en nieren.

De sauna stimuleert de uitscheiding van afvalstoffen via de huid. Hierdoor worden de nieren ontlast. Dat betekent  dat iemand, bij wie de nieren niet optimaal functioneren, baat kan hebben bij een regelmatig sauna bezoek.

Een nierpatiënt moet alles vermijden wat de aanvoer van bloed naar de nieren nadelig kan beïnvloeden. Er bestaat een duidelijk verband tussen “warme”en “koude”voeten (en hun doorbloeding) en de bloedtoevoer van de nieren, de blaas en andere organen in het onderlichaam. Het is daarom belangrijk  dat men grote afkoeling van de voeten vermijdt, als  er sprake is van een aandoening van één van deze organen. Nierpatiënten wordt daarom afgeraden gebruik te maken van het dompelbad.

Wat voor hen juist wordt aanbevolen, is het nemen van een uitgebreid warm voetenbad. Wie last heeft (gehad)van nierstenen moet direct na afloop het verloren vocht geleidelijk weer aanvullen door veel te drinken.

*Sauna en astma / chronische bronchitis

Astma wordt vaak veroorzaakt door allergie en berust op kramptoestanden van spiervezels in de wand van de kleine  luchtpijpvertakkingen. Onder invloed van de droge warmte in de sauna gaan de spieren zich ontspannen.

Dus ook de hele kleine spiertjes en dat is precies wat een astma patiënt nodig heeft om geen aanval te krijgen. Ook komt er in de sauna meer cortisol in het bloed. Deze stof, die afgescheiden wordt door de bijnierschors, geeft een verlaging van de reacties, dus ook van de reacties die een astma- aanval veroorzaken.

Uit onderzoek  is gebleken dat door regelmatig een sauna te bezoeken het aantal aanvallen en ademhalingsproblemen minder wordt.

*Sauna en verkoudheid

Verkoudheid is geen probleem om naar de sauna te gaan. Wèl als er sprake is van koorts.

Sauna werkt in principe preventief tegen verkoudheid. Wie regelmatig naar de sauna gaat heeft nauwelijks meer  last van verkoudheid. Zelfs bij griepepidemieën komen trouwe saunabezoekers er altijd goed vanaf. De wisseling van hoge en lage temperaturen bouwt in het lichaam een natuurlijke weerstand op tegen verkoudheden.

*Sauna en bloeddruk.

Sauna werkt bloeddruk regulerend. Let daarbij wel op verantwoord opwarmen en afkoelen.

Wanneer u ernstige problemen heeft met de bloeddruk is het raadzaam eerst even uw arts te raadplegen.

*Sauna en hartklachten.

Het hart wordt niet zwaar belast tijdens de sauna. Toch moeten mensen met hartklachten voorzichtig zijn. Er zijn therapeuten die sauna inpassen in het revalidatie programma. Sommige hartpatiënten hebben enorm veel baat bij sauna, andere moeten hier erg mee oppassen. Vraag daarom eerst advies aan de specialist.

Sauna en zwangerschap.

Het is in principe geen probleem om als zwangere vrouw naar de sauna te gaan. Zeker niet als u gewend bent om met regelmaat te gaan. Het lijkt er namelijk sterk op dat iemand die regelmatig een sauna bezoekt een makkelijkere bevalling heeft. Indien u niet een geregeld saunabezoeker bent, raden wij u  voor de zekerheid aan om de eerste 3 maanden van de zwangerschap niet naar  de sauna te gaan. Daarna is het geen probleem.